top of page

Digitale platforme – en barriere eller en mulighed?

Forfatters billede: Claus HansenClaus Hansen

Mange voksne opfatter digitale platforme som en hindring for unges udvikling og trivsel. Skærmtiden kan synes overvældende, og frygten for at den fjerner fokus fra det virkelige liv er udbredt. Men hvad nu hvis vi i stedet ser digitale platforme som en mulighed for at skabe dialog om et meningsfuldt liv, drømme, håb og gode vaner?


trivsel og skærmtiden

Det er vigtigt at anerkende, at mange unge faktisk efterspørger hjælp til at finde veje til et liv, der rækker ud over skærmen. De mangler ofte blot den nødvendige støtte og vejledning til at finde balancen mellem det digitale og det virkelige liv. Hvis vi formår at møde dem i øjenhøjde og give dem redskaber til at etablere sunde vaner, kan vi være med til at gøre en reel forskel. Ungdommen er stadig fuld af ambitioner og visioner – både for deres eget liv og for de fællesskaber, de er en del af. Det er her, vi som fagpersoner og forældre kan spille en afgørende rolle.


Balancen mellem skærmtid og selvudvikling

Tiden er en begrænset ressource, og for mange unge kan den digitale verden ende med at overtage den tid, der ellers kunne bruges på udvikling af interesser og talenter. Med otte timers søvn, seks-syv timers skærmtid, skolegang og andre daglige rutiner er der kun lidt tid tilbage til at dyrke fritidsinteresser, motion og fysiske relationer.


Derfor er det essentielt at tage en samtale med de unge om, hvordan de bedst bruger deres tid. Hvordan kan de prioritere deres drømme og ambitioner, så de ikke drukner i digitale distraktioner? At mestre noget – uanset om det er musik, sport eller akademiske færdigheder – kræver en dedikeret indsats og evnen til at styre uden om skærmens mange fristelser.


Vi kan ikke forvente, at unge af sig selv vælger at skrue ned for deres skærmtid, hvis vi ikke samtidig hjælper dem med at opdage, hvad de ellers kan fylde deres tid med. Det er en opgave for både forældre, lærere og samfundet som helhed at understøtte en udvikling, hvor unge bevidst tager stilling til deres liv og de valg, de træffer.


Vaner som grundlag for forandring

For at skabe en varig forandring er det vigtigt at forstå betydningen af vaner. Vaner styrer en stor del af vores dagligdag, og for mange unge er det en automatreaktion at gribe ud efter mobilen i enhver ledig stund. Derfor bør vi spørge os selv: Hvordan skaber vi nye, gode vaner? Hvor lang tid tager det at opbygge en ny vane? Og hvordan håndterer vi de udfordringer, der opstår undervejs?


Dette er vigtige spørgsmål, som skolerne med fordel kan inddrage i undervisningen. At undervise unge i vanernes mekanismer er en investering i deres fremtidige evne til at tage kontrol over deres liv. Samtidig kan fællesskabet spille en afgørende rolle. Sociale relationer og støtte fra jævnaldrende kan være afgørende for at overvinde de udfordringer, der opstår, når man forsøger at bryde gamle vaner og etablere nye, sundere rutiner.



Unge som styrmænd i deres eget liv

En af de vigtigste budskaber, vi kan give unge, er, at deres drømme og ambitioner ikke opfyldes af sig selv. Det kræver en bevidst indsats og viljestyrke at nå sine mål. Digitale platforme kan være nyttige redskaber i denne proces, men de bør ikke være styrende for deres liv.


Unge skal forstå, at de selv er styrmænd i deres eget liv – de bestemmer kursen. Som voksne kan vi hjælpe dem med at finde den rette retning og give dem de nødvendige redskaber til at navigere. Dette indebærer ikke kun praktisk vejledning, men også inspiration til at drømme stort og arbejde for at realisere disse drømme.


Afsluttende tanker

At kombinere unges naturlige og personlige ambitioner med støtten til at opbygge gode vaner kan være nøglen til at skabe en positiv udvikling. Ved at tage fat i emner som tidsforbrug, vaner og fællesskabets kraft kan vi gøre en stor forskel. Digitale platforme er en realitet i de unges liv, men de behøver ikke at være en hindring. Med den rette tilgang kan de endda være en del af løsningen på rejsen mod et meningsfuldt liv.

Comments


bottom of page