top of page

Digital dannelse kræver en national indsats – læs vores debatindlæg på SkoleMonitor

Hvordan forbereder vi børn og unge bedst på et liv i en digital virkelighed fyldt med muligheder, men også med udfordringer? Det spørgsmål stiller vi i et nyt debatindlæg bragt hos SkoleMonitor.


Digital dannelse kræver en national indsats

Indlægget er skrevet af vores direktør, Claus Elnegaard Hansen, og sætter fokus på det stigende behov for en national prioritering af digital dannelse i folkeskolen.


Når vi holder oplæg på skoler rundt om i landet, møder vi elever, som er både nysgerrige og refleksive omkring deres digitale liv. De vil gerne forstå, hvad der sker bag skærmen – og mange efterspørger konkret hjælp til at finde en balance i deres skærmbrug. Men lærere og skoler kæmper med begrænsede ressourcer og uklare politiske rammer.


I debatindlægget argumenterer vi for, at digital dannelse ikke må ende som et fragmenteret indsatsområde, men i stedet skal have sin faste og tydelige plads i undervisningen – på linje med fag som dansk og matematik. Samtidig slår vi på tromme for, at teknologiforståelse skal være et obligatorisk fag i folkeskolen, så vi ruster børn og unge til at navigere ansvarligt og med kritisk sans i en digital virkelighed.


Du kan læse hele debatindlægget her:


Vi håber, du vil læse med – og meget gerne dele dine egne tanker og perspektiver med os og resten af Danmark.

 
 
 

Kommentare


bottom of page