Digital dannelse kræver en national indsats – læs vores debatindlæg på SkoleMonitor
- Digitana
- 10. dec. 2024
- 1 min læsning
Hvordan forbereder vi børn og unge bedst på et liv i en digital virkelighed fyldt med muligheder, men også med udfordringer? Det spørgsmål stiller vi i et nyt debatindlæg bragt hos SkoleMonitor.

Indlægget er skrevet af vores direktør, Claus Elnegaard Hansen, og sætter fokus på det stigende behov for en national prioritering af digital dannelse i folkeskolen.
Når vi holder oplæg på skoler rundt om i landet, møder vi elever, som er både nysgerrige og refleksive omkring deres digitale liv. De vil gerne forstå, hvad der sker bag skærmen – og mange efterspørger konkret hjælp til at finde en balance i deres skærmbrug. Men lærere og skoler kæmper med begrænsede ressourcer og uklare politiske rammer.
I debatindlægget argumenterer vi for, at digital dannelse ikke må ende som et fragmenteret indsatsområde, men i stedet skal have sin faste og tydelige plads i undervisningen – på linje med fag som dansk og matematik. Samtidig slår vi på tromme for, at teknologiforståelse skal være et obligatorisk fag i folkeskolen, så vi ruster børn og unge til at navigere ansvarligt og med kritisk sans i en digital virkelighed.
Du kan læse hele debatindlægget her:
Vi håber, du vil læse med – og meget gerne dele dine egne tanker og perspektiver med os og resten af Danmark.
Kommentare